תחבורה ציבורית ברמת הגולן

אזור הצפון של ישראל, ובפרט רמת הגולן, הוא מהיפים שיש למדינה שלנו להציע. זהו יעד מצוין לטיולים, המשלבים בתוכם שמורות טבע, אתרים היסטוריים, פעילויות לכל בני המשפחה וערים עמוסות אטרקציות.
עבור אלה המגיעים לאזור, מתגוררים או עובדים בו, צריכה להישאל שאלה משמעותית מאוד: עד כמה הם יכולים להתבסס על התחבורה הציבורית של רמת הגולן? למרות שיש לה עדיין מגוון חסרונות, אפשר לטעון שהכיוון שהרמה הולכת אליו מהבחינה הזו הוא בהחלט חיובי.

המאפיינים הייחודיים של התחבורה הציבורית בגולן

לא צריך להיות מומחה בתחום כדי לדעת שכמות אמצעי התחבורה הציבורית ברמת הגולן נמוכה מאשר באזור המרכז וגוש דן, לדוגמא: סיבה מרכזית היא מיעוט יחסי של תושבים בשטח נתון, ולמעשה צפיפות נמוכה יותר.
עקב כך התרגלנו במשך שנים לראות את התחבורה הציבורית בצפון מדשדשת, עם מספר מועט יחסית של קווים, מסלולים שאינם מקיפים מספיק וזמינות נמוכה.

בתנאים האלה המגורים בצפון הפכו למורכבים פי כמה, עם אנשים שנתקלו בקושי להגיע למקומות העבודה שלהם, או חששו שהנגישות הנמוכה תיפגע ביכולת שלהם לראות את המשפחות המורחבות שלהם.

למרות שעדיין יש מקום לשיפור מבחינת התחבורה הציבורית ברמת הגולן, אפשר לטעון שבשנים האחרונות אנחנו רואים שדרוג משמעותי. פעולות אלה הן חלק מהמאמצים הנעשים לפתח את הפריפריה, אשר הדרישה למגורים ולעבודה בה עולה עקב מחירי הדיור הלא פרופורציונליים באזור המרכז.

מספר קווי האוטובוסים ומוניות השירות עלה, כך שכיום מבוצעות יותר מ-300 נסיעות מדי יום. רבות מהנסיעות הן עירוניות, אבל גם בגזרה הבין עירונית יש בימים אלו יותר ויותר פתרונות. באשר לתחבורה מהמרכז לצפון, יש בהחלט קווים אך הם יוצאים בעיקר מהערים המרכזיות (תל אביב, ירושלים וכדומה) ולרוב מספר בודד של פעמים ביום.

כיום כוללת רכבת ישראל כיסוי מסוים של אזור הצפון, עם תחנות שונות בחיפה, בקריות, בעכו, בנהריה, במגדל העמק, בכרמיאל וכדומה – חלק מהתחנות חדישות והוקמו בשנים האחרונות.
הבעיה היא שחלק משמעותי מהצפון עדיין לא קרוב להיות מכוסה באופן ראוי מבחינת פריסת הרכבות. בהקשר הזה יש לציין שכיום מתוכננת הקמה של מסילות ותחנות רכבת באזורים שעד כה היו נגישים הרבה פחות, לרבות קריית שמונה, ראש פינה וצומת חנניה הסמוך לאזור מירון. התכנון הוא לשלב מספר אמצעי תחבורה בדרך להגעה ליעדים הנחשקים באזור, כאשר הדוגמא המובהקת היא רכבל המגיע עד להר מירון.

בגדר חובה: תכנון נסיעה

אזור הצפון אם כן התפתח מאוד לאחרונה ועתיד לעבור שינויים משמעותיים בעתיד הנראה לעין. עדיין אתם צריכים לקחת בחשבון שלא כל מקום בו זמין ונגיש באופן שאולי הייתם מצפים לו. ההמלצה שלנו אליכם היא לחשוב על היעדים המתכוננים בשהות שלכם בצפון, ולנסות לתכנן במידת האפשר את המסלול מראש.

כך תוכלו ללמוד מהו אמצעי התחבורה הציבורית שיכול לשרת אתכם בהתחשב בנקודת המוצא, בנקודת היעד ובזמן הצפוי של הנסיעה. מיותר אולי לציין שכיום, בעידן האינטרנט והאפליקציות הייעודיות, מדובר במשימה שתוכלו לבצע מכל מקום ותוך פרק זמן של מספר דקות בלבד. זאת ועוד, בדרכים אלה אפשר ללמוד גם על השילובים בין אמצעי תחבורה ציבורית שונית, הנדרשים פעמים רבות בדרך להגעה ליעדים הנכספים.

ייתכן מצב בו אמצעי התחבורה הנעים בקווים הקבועים של אזור הצפון לא יספקו לכם מענה – חלק משמורות הטבע של הגולן למשל אינן נגישות היטב מבחינת התחבורה הציבורית. במקרה הזה אתם יכולים לחשוב על שימוש במוניות (פתרון נגיש ונוח, אבל יקר), להגיע לצפון עם הרכב הפרטי שלכם או לחלופין לשכור רכב למספר שעות או ימים.

דילוג לתוכן