הכרמלית חיפה בע"מ

חברת "הכרמלית חיפה בע'מ" אחראית לאחד הפרוייקטים המעניינים ביותר בתחום התחבורה הציבורית בישראל כיום: כלי התחבורה התת קרקעית בחיפה, העונה לשם "כרמלית".

הוא פועל החל משנת 1959, אך מותאם היטב גם לעידן הנוכחי.

על כרמלית

כרמלית נחשבת לרכבת התת קרקעית הראשונה, והיחידה נכון לעכשיו, בישראל. למעשה, המדובר הוא ברכבת התחתית הקטנה ביותר בעולם: המסלול שלה משתרע על פי 1,800 מטרים בלבד, ומספר תחנותיה אינו עולה על שש.

מבחינה היסטורית, הרי שבמשך למעלה משלושה עשורים, מאז הקמתה, שירתה הרכבת נאמנה את תושבי העיר, עד שנסגרה עקב התיישנותה של המערכת. רק לפני כעשרים שנה, בשנת 1992, החליטו בעיריית חיפה לשקם את הכרמלית, ולפתוח אותה בשנית.

על פי הנתונים, מספר הנוסעים בה מאז היה מצומצם באופן יחסי: רק כאלפיים מדי יום. דבר זה גרם להפסדים כספיים בגובה של מאות מיליוני שקלים, מה שלא עצר את המשך הפיתוח שלה.

כיום, משמשת הכרמלית כלי תחבורה יעיל, הנמצא בשימוש בעיקר על ידי אלה המגיעים לבקר בה. וזוהי לא רק חווית הנסיעה, הייחודית בנוף הישראלי. אלו הם גם המסלולים הקצרים (ראו פירוט מסלול מטה), ההתחמקות מפקקים והיעדר הצורך למצוא חניה בעיר.

כתוצאה מכך, בשנים האחרונות זוכה הכרמלית לעלייה של עשרות אחוזים במספר הנוסעים בה. עקב כך, הודיע יו'ר דירקטוריון החברה על הכוונה לצרף אותה למערכת ה"רב קו", בה נעשה שימוש במרבית אמצעי התחבורה הציבורית בישראל.

איך זה עובד?

על אף שכרמלית מוגדרת כרכבת תחתית, אופן פעילותה מאפיין דווקא פינוקולר. המדובר הוא ברכבל, שנע על מסילת ברזל בשיפוע מסוים כלפי מטה. קרונות הכרמלית לא כוללים בתוכם מנוע, והתנועה נעשית, בעיקרו של דבר, באמצעות משקל הקרונות היורדים כלפי מטה.

קרונות הכרמלית ממוזגים, ונשלטים כולם על ידי מערכת ההפעלה, הנמצאת בחדר הבקרה הראשי שבבניין התחנה המרכזי.

חשוב להדגיש כי אין צורך בגורם אנושי שיניע את המערכת: מערכת המיחשוב, אשר כוללת תוכנה ייעודית שמטרתה וויסות פעילות בהתאם לתנועת הנוסעים, היא שתעשה זו. בנוסף, כוללים הקרונות גם מצלמות וידאו במעגל סגור.

תעריפי הנסיעה

מחיר נסיעה בודדת בכרמלית זהה למחיר נסיעה רגילה בתחבורה ציבורית. באפשרות הנוסעים לרכוש גם כרטיסי שתי נסיעות, כרטיס יומי, כרטיסיית עשר נסיעות וכן כרטיס משולב עם אמצעי התחבורה הציבורית האחרים בעיר.

המעוניינים בכך, יכולים לרכוש גם כרטיס חופשי חודשי, בתעריפים מוזלים עבור סטודנטים או אזרחים ותיקים. יש לציין כי חיילים במדים יכולים לעלות על הכרמלית ללא כל תשלום.

מסלולי קווים

כרמלית מתפעלת מסלול קבוע בין שש תחנות בחיפה, אשר עובר במרבית האטרקציות שיש לעיר להציע: קמפוס הנמל, העיר התחתית, המושבה הגרמנית, כיכר פייסל, ואדי ניסנאס, מוזיאון חיפה, המדעטק, הגנים הבאהיים, טיילת לואי, גן החיות, הסינמטק, מוזיאון טיקוטין לאומנות יפנית ועוד.

לאורך המסלול, פזורים גם מוסדות חשובים בעיר, לרבות העירייה, לשכת הגיוס, בית החולים בני ציון, חנויות, מרכזי קניות, גלריות וכיוצא בזה. עם זאת, עקב ריחוקה של הכרמלית משכונות רבות בעיר, השימוש בה מצומצם באופן יחסי בקרב התושבים, שנאלצים להתבסס על האוטובוסים המופעלים על ידי "אגד".

המסלול, שאורכו כשמונה דקות, מתחיל בגן האם, ועובר לאחר מכן בגולומב, מסדה, הנביאים וסולל בונה. סיום המסלול הוא בכיכר פריז. הכרמלית יוצאת מדי כעשר דקות, החל מהשעה שש בבוקר ועד חצות. בימי שישי היא פועלת עד השעה שלוש בצהריים, ובשבתות וחגים – בשעות 20:00 עד 24:00 בלבד.

פרטי יצירת קשר

כתובת משרדים ראשיים: שדרות הנשיא 122, חיפה.

הכרמלית בחיפה

טלפון: 04-8376861 או 04-8372231.

פקס: 04-8376875.

דילוג לתוכן