דן תחבורה ציבורית

זוהי חברת התחבורה הגדולה ביותר בגוש דן, כך שקשה לפספס את האוטובוסים הכחולים שלה.

חברת דן (או בשמה המלא: "דן חברה לתחבורה ציבורית בע"מ"), אשר נוסדה עוד לפני הקמת מדינת ישראל, משרתת כ-17 מיליון נוסעים מדי חודש. החברה מתפעלת עשרות קווים, עירוניים ובינעירוניים כאחד.

ההיסטוריה של דן

חברת "דן" החלה את דרכה, באופן רשמי, ב-1945, לאחר איחוד בין ארגוני "גלי המעביר" ו"איחוד רגב", שהפעילו דאז את התחבורה הציבורית בישראל. אולם, ההיסטוריה מספרת כי היא הייתה קיימת, במובן מסוים, כבר ב-1909, כגוף המספק שירותי הסעה לאוכלוסייה שהגיעה למדינה שעתידה לקום.

מאז, הפכה דן ליותר מאשר מפעל ציוני: זוהי אחת משתי מפעילות התחבורה הציבורית הבולטות בישראל, יחד עם אגד. למעשה, עד הרפורמה של שנות ה-2000, הייתה דן אחת משתי השחקניות היחידות בשדה המשחק.

במשך מספר עשורים, שימשה דן כקואופרטיב, כך שהבעלות עליה הייתה של עובדיה. בשנות ה-2000, כשנלקח בחשבון הצורך להתייעל על רקע המציאות המשתנה, הפכה דן לחברה רשמית.

דן כיום

בסך הכול, משרתת חברת דן כיום אוכלוסייה של כ-2.5 מיליון איש, ב-22 רשויות מקומיות, רובן ככולן בגוש דן. מחוץ לאזור זה, מתפעלת החברה את קו 400 בלבד, המקשר בין בני ברק לירושלים. מכל אלה, נובע הניסיון הרב של החברה בהסעות בתנאים עירוניים, ובאזורים צפופים במיוחד.

כיום, מפעילה החברה למעלה מ-1,200 אוטובוסים, ומעסיקה כ-2,500 עובדים. רשימת  הקווים של החברה מונה כ-130 קווים, להם יותר מ-4,000 נקודות עצירה. קווים אלה עוברים בתל אביב, רמת גן, בני ברק, בת ים, פתח תקווה, תל השומר ועוד.

מבחינה סטטיסטית, הקו המבוקש ביותר של החברה הוא קו 204 (לשעבר קו 16), העושה את המסלול ממסוף כרמלית, דרך מסוף הטייסים ועד למסוף רידינג. קו 5 נחשב, עד היום, לותיק מבין קווי החברה, שעה שהוא פועל עוד משנת 1930.

חברת דן, בשיתוף עם עיריית תל אביב, מפעילה גם קו תיירותי פתוח, העובר בין האטרקציות התיירותיות המרכזיות של העיר. החברה מנהלת בית ספר ללימודי נהיגה באוטובוסים, וכן מתפעלת מספר חברות: AVIS ישראל, משדן ויונייטד טורס. במסגרת האחרונה, מפעילה דן כ-100 אוטובוסים תיירותיים, הנוסעים לכל חלקי מדינת ישראל.

אוטובוסי החברה עצמם, שמגיעים במגוון דגמים (מרביתם של היצרנית "מאן"), הם חדישים כולם, ממוזגים וכוללים גם מערכת כריזה. האוטובוסים כוללים ברובם מנועים העומדים בתקן Euro4 לפליטת מזהמים. בחלק מהקווים פועל אינטרנט אלחוטי, ללא כל תשלום, לרווחת הנוסעים.

תעריפים והנחות

בדומה לחברות תחבורה ציבורית אחרות, גם דן מאפשרת לנוסעים תעריפי נסיעה מוזלים במספר מקרים. כאן, ניתן להזכיר את סבסודה של החברה על ידי ממשלת ישראל – דן מקבלת מדי שנה כ-150,000 מיליון ש"ח, וזאת לצורך כיסוי הנחות אלה בתחבורה הציבורית.

באילו הנחות בדיוק מדובר? ובכן, כרטיסי חופשי יומי וחופשי חודשי, מקנים הנחה של עשרות אחוזים, וכן אפשרות ליסוע ללא הגבלה בכל רחבי גוש דן. החל מכניסתם של כרטיסי ה"רב קו" לשדה המשחק, מאפשרת החברה ללקוחותיה גם לרכוש כרטיסים משולבים לאוטובוס ולרכבת, תוצר של שיתוף פעולה בינה לבין רכבת ישראל.

סטודנטים, בהצגת תעודת סטודנט תקפה, יכולים לרכוש כרטיס חופשי חודשי, סמסטריאלי או שנתי. כרטיס זה מתמקד באזור מוגדר, וניתן למימוש גם בחברות תחבורה ציבורית אחרות. גם בני נוער ואזרחים ותיקים זכאים להנחות במחיר נסיעה בודדת.

פרטי יצירת קשר

כתובת משרד ראשי: שדרות שאול המלך 39-41, תל אביב-יפו, ישראל.

דן אוטובוסים ב-freeindex

מרכזיה: 03-6394444 או 3456* מהטלפון הנייד.

שעות פעילות: ימים א'-ה', 8:00-15:00.

פקס: 03-6933466.

דילוג לתוכן