רכבת ישראל

דרגו את איכות השירות של החברה:

כשזה נוגע לתחבורה ציבורית בישראל, רכבת ישראל תופסת מקום מרכזי. מדי שנה, נוסעים במאות הרכבות שלה מיליוני נוסעים. אז מה בדיוק עומד מאחורי חברת הרכבות היחידה בישראל?

ההיסטוריה של רכבת ישראל

בסוף המאה ה-19, עוד לפני שחשבו בכלל על הקמת מדינת ישראל, הונחה מסילת רכבת לירושלים, וכן נוסדה רכבת העמק. התשתית הראשונית המשיכה להיות מוקמת גם בהמשך, עת השלטון הבריטי לקח את השליטה בארץ ישראל – אז גם פעלה חברת הרכבת המנדטורית. עם הקמת מדינת ישראל, הוחלט על הקמת חברת רכבת ישראל, שתחליף את זו המנדטורית.

קו הרכבת הראשון שנפתח, ביוני 1948, קישר בין חיפה לקרית מוצקין. תל אביב נכנסה לתמונה שנה לאחר מכן, עת החלו נסיעות בינה לבין חיפה. ציון דרך משמעותי נוסף בתולדות רכבת ישראל היה ב-1953, עם השלמת בנייתה של מסילת החוף, אורכה 47 קילומטרים. בשנים שחלפו מאז, כמובן, נוספו עוד ועוד קווים.

שנת 1994 הייתה נקודת מפנה בתולדותיה של רכבת ישראל. כשהבחינו פרנסי הרכבת כי הדרישה לנסיעות עולה, פותחה מסילת איילון, המחברת בין רשת הרכבות הצפונית והדרומית. מאז, נושא פיתוח הרכבת נמצא בעדיפות עליונה: לראיה, בין 1998 ל-2005 גדל מספר הנוסעים בה, כתוצאה משיפור השירות, פי ארבעה.

רכבת ישראל כיום

בשנת 2003 הוקמה חברה ממשלתית נפרדת של רכבת ישראל, וזאת לאחר ששימשה בשנים שעברו כחלק ממשרד התחבורה או רשות הנמלים והרכבות. צעד זה לא עצר את מגמות הפיתוח: נכון לתחילת 2011, מופעלות על ידי רכבת ישראל למעלה כ-350 רכבות נוסעים, בהן עשרות אלפי מקומות ישיבה. אלה עוברות בין יותר מ-50 תחנות נוסעים פעילות. גם כמות הנוסעים נמצאת במגמת עליה: ב-2013, חצה מספר הנוסעים ברכבת ישראל, לראשונה, את רף 40 מיליוני נוסעים.

כיום ההערכה היא שברכבת מועסקים למעלה מ-2,300 עובדים, ומחזורה השנתי הוא כ-1.4 מיליארד שקלים. בשנת 2012, יש להדגיש, בוצעה ברכבת ישראל רפורמה ארגונית מקיפה. התוצר העיקרי שלה היה חלוקת פעילותה של הרכבת בין שמונה חטיבות, כמו גם אגפים שונים. במסגרת הרפורמה, נוסדו שתי חברות בת: האחת עוסקת בשינוע מטענים והשניה בנדל"ן ופיתוח תעשייתי.

על פי תוכנית החומש, מתוכננת רשת הרכבות להתפתח עוד יותר, הן מבחינת המסלולים והן מבחינת הקרונות עצמם – וזאת בזכות תקציב שנתי של כ-30 מיליאד שקלים. התחזיות הן שההרחבה תושלם עד שנת 2020.

קווים ומסילות

רשת הקווים של רכבת ישראל חגה סביב מסילה מרכזית ("הקו הראשי"). היא מחברת בין הר צין לנהריה, ועוברת דרך דימונה, באר שבע, לוד, תל אביב, בנימינה, חיפה ועכו. לאורך הדרך, מתפצל קו זה למספר מסילות משניות:

  • צומת רמז – תחנת חדרה מזרח.
  • מסילת השרון :תל אביב אוניברסיטה – בני ברק – פתח תקווה סגולה – ראש העין – הוד השרון – כפר סבא
  • ראש העין – לוד.
  • מחלף גנות – נמל התעופה בן-גוריון – מודיעין
  • לוד – באר יעקב – רחובות – יבנה – אשדוד – אשקלון
  • באר יעקב – ראשון לציון
  • תל אביב ההגנה – ראשון לציון מערב – יבנה מערב – אשדוד – אשקלון
  • צומת פלשת – נמל אשדוד
  • נען – בית שמש – ירושלים מלחה
  • קרית גת – אשקלון
  • באר שבע צפון – באר שבע מרכז
  • באר שבע – נאות חובב
  • צומת רותם – מפעלי רותם

פרטי יצירת קשר

כתובת משרדים ראשיים: תחנת רכבת – תל אביב מרכז.

מוקד המידע רכבת ישראל

מוקד שירות לקוחות: 077232400 או 5779*.

שעות פעילות: ימים א'-ה', 6:00-24:00.

יום ו', 6:00-17:00.

פקס: 057-7973293.